Jak pisać programy w języku asembler?

Wstęp


Pewnie wiele osób spośród Was słyszało już o tym, jaki ten asembler jest straszny. Ale te opinie możecie już śmiało wyrzucić do Kosza (użytkownicy Linuksa mogą skorzystać z /dev/null), gdyż przyszła pora na przeczytanie tego oto dokumentu.


Na początek, przyjrzyjmy się niewątpliwym zaletom języka asembler:
(przeskocz zalety)

  1. Mały rozmiar kodu.
    Tego nie przebije żaden kompilator żadnego innego języka. Dlaczego? Oto kilka powodów:

  2. Duża szybkość działania.
    Znając sztuczki optymalizacyjne, wiedząc, które instrukcje są szybsze, eliminując zbędne instrukcje z pętli, otrzymujesz kod nierzadko dziesiątki razy szybszy od tych napisanych w językach wysokiego poziomu (high-level languages, HLLs). Nieprzebijalne.

  3. Wiedza.
    Nawet jeśli nie piszesz dużo programów w asmie, zdobywasz wprost bezcenną wiedzę o tym, jak naprawdę działa komputer i możesz zobaczyć, jak marną czasem robotę wykonują kompilatory HLL-ów. Zrozumiesz, czym jest wskaźnik i na czym polegają często popełniane błędy z nim związane.

  4. Możliwość tworzenia zmiennych o dużych rozmiarach, a nie ograniczonych do 4 czy 8 bajtów. W asemblerze zmienne mogą mieć dowolną liczbę bajtów.

  5. Wstawki asemblerowe.
    Jeśli mimo to nie chcesz porzucić swojego ulubionego dotąd HLLa, to w niektórych językach istnieje możliwość wstawiania kodu napisanego w asemblerze wprost do Twoich programów!

Teraz przyszła kolej na     rzekome     argumenty przeciwko językowi asembler:
(przeskocz wady)
  1. Nieprzenośność kodu między różnymi maszynami.
    No cóż, prawda. Ale i tak większość tego, co napisane dla procesorów Intela będzie działało na procesorach AMD i innych zgodnych z x86. I na odwrót.
    Nieprzenośność jest chyba najczęściej używanym argumentem przeciwko asemblerowi. Jest on zwykle stawiany przez programistów języka C, którzy po udowodnieniu, jaki to język C jest wspaniały, wracają do pisania dokładnie w takim samym stopniu nie-przenośnych programów...
    Nie ukrywajmy: bez zmian kodu to tylko programy niewiele przewyższające Witaj, świecie skompilują się i uruchomią pod różnymi systemami.

  2. A nowoczesne kompilatory i tak produkują najlepszy kod...

    Nieprawda, i to z kilku powodów:



  3. Brak bibliotek standardowych.
    I znowu nieprawda. Istnieje co najmniej kilka takich. Zawierają procedury wejścia, wyjścia, alokacji pamięci i wiele, wiele innych. Nawet sam taką jedną bibliotekę napisałem...

  4. Kod wygląda dziwniej. Jest bardziej abstrakcyjny.
    Dziwniej - tak, ale nie oszukujmy się. To właśnie języki wysokiego poziomu są abstrakcyjne! Asembler przecież operuje na tym, co fizycznie istnieje w procesorze - na jego własnych rejestrach przy użyciu jego własnych instrukcji.

  5. Mniejsza czytelność kodu.
    Kod w języku C można tak napisać, że nie zrozumie go nawet sam autor. Kod w asmie można tak napisać, że każdy go zrozumie. Wystarczy kilka słów wstępu i komentarze. W HLLach trzeba byłoby wszystkie struktury objaśniać.
    A wygląd i czytelność kodu zależą tylko od tego, czy dany programista jest dobry, czy nie.
    Dobry programista asemblera nie będzie miał większych kłopotów z odczytaniem kodu w asmie niż dobry programista C kodu napisanego w C.

  6. Brak łatwych do zrozumienia instrukcji sterujących (if, while, ...)
    Przecież w procesorze nie ma nic takiego!
    Programista asma ma 2 wyjścia: albo używać prawdziwych instrukcji albo napisać własne makra, które takie instrukcje będą udawać (już są takie napisane). Ale nie ma nic uniwersalnego. Na jedną okazję można użyć takich instrukcji, a na inną - innych. Jednak zawsze można wybrać najszybszą wersję według własnego zdania, a nie według zdania kompilatora.
    Asembler może i nie jest z początku łatwy do zrozumienia, ale wszystko przyjdzie wraz z doświadczeniem.

  7. Trzeba pisać dużo kodu.
    No, tak. Jak się komuś męczą palce, to niech zostanie przy HLLach i żyje w świecie abstrakcji. Prawdziwym programistom nie będzie przecież takie coś przeszkadzać!
    Mówi się, że ZŁEJ baletnicy nawet rąbek u sukni przeszkadza.
    Poza tym, programista nad samym pisaniem kodu spędza około 30% czasu przeznaczonego na program (reszta to plan wykonania, wdrażanie, utrzymanie, testowanie...). Nawet jeśli programiście asma zabiera to 2 razy więcej czasu niż programiście HLLa, to i tak zysk lub strata wynosi 15%.
    Dużo pisania sprawia, że umysł się uczy, zapamiętuje składnię instrukcji i nabiera doświadczenia.

  8. Assmebler jest ciężki do nauki.
    Jak każdy nowy język. Nauka C lub innych podobnych przychodzi łatwo, gdy już się zna na przykład Pascala. Próba nauczenia się innych dziwnych języków zajmie dłużej, niż nauka asma.

  9. Ciężko znajdować i usuwać błędy.
    Na początku równie ciężko, jak w innych językach. Pamiętacie jeszcze usuwanie błędów ze swoich pierwszych programów w C czy Pascalu?

  10. Programy w asemblerze są ciężkie w utrzymaniu.
    Znowu powiem to samo: podobnie jest w innych językach. Najlepiej dany program zna jego autor, co wcale nie oznacza, że w przyszłości będzie dalej rozumiał swój kod (nawet napisany w jakimś HLLu). Dlatego ważne są komentarze. Zdolność do zajmowania się programem w przyszłości także przychodzi wraz z doświadczeniem.

  11. Nowoczesne komputery są tak szybkie, że i tak szybkość nie robi to różnicy...
    Napiszmy program z czterema zagnieżdżonymi pętlami po 100 powtórzeń każda. Razem 100 000 000 (sto milionów) powtórzeń. Czas wykonania tego programu napisanego w jakimś HLLu liczy się w minutach, a często w dziesiątkach minut (czasem godzin - zależy od tego, co jest w pętlach). To samo zadanie napisane w asemblerze daje program, którego czas działania można liczyć w sekundach lub pojedynczych minutach!
    Po prostu najszybsze programy są pisane w asemblerze. Często otrzymuje się program 5-10 razy szybszy (lub jeszcze szybszy) niż ten w HLLu.

  12. Chcesz mieć szybki program? Zmień algorytm, a nie język
    A co jeśli używasz już najszybszego algorytmu a on i tak działa za wolno?
    Każdy algorytm zawsze można zapisać w asemblerze, co poprawi jego wydajność. Nie wszystko da się zrobić w HLLu.

  13. Nowoczesne komputery i tak mają dużo pamięci. Po co więc mniejsze programy?
    Wolisz mieć 1 wolno działający program o rozmiarze 1 MB, napisany w HLLu i robić 1 czynność w danej chwili, czy może wolisz wykonywać 10 czynności na raz dziesięcioma programami w asemblerze po 100kB każdy (no, przesadziłem - rzadko który program w asmie sięgnie aż tak gigantycznych rozmiarów!)?

To był tylko wstęp do bezkresnej wiedzy, jaką każdy z Was zdobędzie.

Ale nie myślcie, że całkowicie odradzam Wam języki wysokiego poziomu. Ja po prostu polecam Wam asemblera.

Najlepsze programy pisze się w czystym asemblerze, co sprawia niesamowitą radość, ale można przecież łączyć języki. Na przykład, część programu odpowiedzialną za wczytywanie danych lub wyświetlanie wyników można napisać w HLLu, a intensywne obliczeniowo pętle pisać w asmie, albo robiąc wstawki w kod, albo pisząc w ogóle oddzielne moduły i potem łączyć wszystko w całość.

Nauka tego wspaniałego języka przyjdzie Wam łatwiej, niż myślicie. Pomyślcie też, co powiedzą znajomi, gdy się dowiedzą, co umiecie!

Spis treści off-line (klawisz dostępu 1)
Spis treści on-line (klawisz dostępu 2)
Ułatwienia dla niepełnosprawnych (klawisz dostępu 0)